Datorskandalen

Igår var jag och Linnéa ute och tog ett glas vin, det var jättetrevligt, har inte sett henne på länge. Huvudsamtalsämnet var trasiga datorer. Datorer har varit ett stort problem för både mig och Linnéa nu under ett par månaders tid och det verkar inte lösa sig än på ett tag. Det som är felet med datorn är dels att den har fått en spricka i sig som inte jag har orsakat, detta är ett vanligt fel på den gamla modellen av denna dator och de har uppenbarligen inte åtgärdat detta fel i den nya modellen heller. Detta vägrar dock tillverkaren att åtgärda vilket jag på något sätt har förlikat mig med även om jag inte är nöjd med beslutet. Men, det är inte det som är det stora problemet, datorn hänger sig hela tiden. Det räcker med att jag surfar så hänger sig datorn. När jag lämnade in den för andra gången hade jag även tagit med mig ett kort på när felet uppstått, detta för att tydligt visa att det är fel på datorn och inte jag som är knäpp i huvudet och hallucinerar. Han som skulle utföra servicen på datorn ringde mig när jag lämnade in den för andra gången och hävdade att det fortfarande inte var något fel på datorn och jag hänvisade då till bilden som låg på hårddisken på datorn och föreslog att han skulle titta på den och fortsätta att felsöka. Efter ett par dagar fick jag beskedet att de skulle byta ut logikkortet. Bra tänkte jag, nu kommer jag äntligen få tillbaka en fungerande dator. En dag funkade den utan att den hängde sig, igår hängde den sig 2 ggr och i förrgår 1 gång. Detta har fått stora konsekvenser för mig då datorn är ett otroligt viktigt verktyg för mig i mina studier. Förra veckan hade jag två tentor, och mina förutsättningar för att plugga tillfredställande till dessa tentor har ju helt klart påverkats av det faktum att jag inte haft en fungerande dator. Så ska det inte vara, man köper inte en dator för att den skall skickas fram och tillbaka till service var och varannan dag.

Så, vad händer nu. Igår var jag i kontakt med konsumentverket och de sa att man som konsument inte skall behöva acceptera att säljaren får hur många försök som helst att avhjälpa felet. Det finns en praxis som säger att man inte skall behöva godta fler än 2 försök att avhjälpa samma fel. I det här fallet så har dessa två försök redan passerat. Det finns tydlig dokumentation i felbeskrivningen som tydligt visar att det vid samtliga inlämningar är samma fel. Det finns även bilder som tydligt visar att fel faktiskt har uppstått även om de som utför servicen på datorn uppenbarligen inte hittar det rätta felet. Dock har de samtidigt som de beslutade sig för att byta ut logikkortet på datorn medgivit att det är ett fel på datorn, dock har denna åtgärd inte gjort att felet försvunnit.

Idag var jag åter inne i butiken och framförde att jag ville häva köpet på datorn då jag anser att de har fått sina chanser att åtgärda felet på datorn, dock utan att lyckas och då jag är i stort behov av en fungerande dator är det definitivt inte aktuellt med ytterligare ett försök att åtgärda felet från deras sida och det finns även stöd i lagen för att jag som konsument inte heller behöver godta denna åtgärd. Jag har alltid varit trevlig i min kontakt med säljaren, jag har specificerat mitt problem klart och tydligt samtidigt som jag har givit dem alla chanser att åtgärda felet, dock börjar mitt tålamod ta slut. Jag har själv arbetat med att sälja datorer och även med att bygga ihop datorer i 4 år. Det finns inte på kartan att jag skulle behandla mina kunder på det här sättet då de kommer in med en felaktig produkt. Det är en sak att en vara går sönder, men lämnar man in den så förväntar man sig att den skall lagas och att man skall få en fungerande vara tillbaka. Jag förutsätter att dem är väl pålästa när det gäller konsumentköplagen och att de förstår att de inte kan neka mig att häva köpet. JAg har inget intresse av att göra en lång process av det här, däremot kommer jag inte nöja mig med ett beslut där de säger att de vill försöka laga datorn igen. Jag är överhuvudtaget inte intresserad av att se den där datorn igen, förtroendekapitalet för den där datorn och deras förmåga att åtgärda problemet är förbrukad. Som jag ser det finns det två alternativ, antingen pengarna tillbaka eller en ny dator med bättre prestanda med full garanti, något annat förslag till uppgörelse vore skamligt med tanke på allt besvär som jag har haft med den här datorn. De har nu datorn hos sig, och skall titta på den en sista gång, beslut om vad som skall göras i ärendet kommer senast måndag, så jag väntar med spänning på vad de kommer fram till. Vill de ha en nöjd kund eller en missnöjd kund och en lång process, det är helt upp till dem!

You can leave a response, or trackback from your own site.