Kokar av ilska!

Är så himla arg att jag inte vet var jag ska ta vägen. Fick just ett samtal från min underbara pojkvän. Min dator är ju inlämnad på service. Den har varit helkonstig ända sedan jag fick den. När man håller på med flera saker samtidigt hänger sig datorn titt som tätt så man måste starta om den, den tänker helt galet långsamt och nu sista tiden fick jag blue screen fast på mac, skärmen mattas och det kommer upp en ruta där det står att det är något allvarligt fel på datorn. Dessutom har chassit spruckit vid usb-kontakterna vilket inte heller är helt okej.

Så, M gick och lämnade in datorn där han köpte den till mig och de sa att de skulle kolla på den direkt. Bra tänkte jag….. såhär i efter hand är jag inte alls imponerad av deras ”snabba” service. Varför inte? Jo, för de har inte gjort ett jävla skit på datorn, det enda de har gjort är att säga att det inte är ett hårdvarufel och att de inte tänker laga chassit pga att de inte är säkra på att få betalt från apple.

Är totalt vansinnig, vi lever i Sverige, här finns det lagar och regler som reglerar sånna här grejer.  Man kan inte som butik sitta och säga att ”vi tänker inte byta chassit för vi är inte säkra på att vi får betalt från apple, och datorn i övrigt är det inget fel på”, när datorn inte fungerar. De hävdade att de gjort en massa tester och grejer och att det inte är något fel på hårdvaran,…. okej, så de menar att det är ett mjukvarufel. Om det då är så att datorn har varit såhär sedan dag ett och de menar att det är ett mjukvarufel borde de väll fixa mjukvaran och därefter kolla att allting fungerar som det ska?! Nä, den tanken blev M tvungen att dunka i huvudet på dem efter att han hade pratat med sin rabiata flickvän. Köper man en dator för dyra pengar borde man kunna förvänta sig att den är hel och fungerande i alla fall ett år, och även ett år är aldeless för lite.

Köper man en produkt har man 1 år garanti där man köpte den och därefter ytterligare ett års reklamationsrätt. Så ser det ut, att de då säger att vi skall skicka datorn direkt till apple och sitta och tjaffsa med dem medan de själva inte lyfter ett finger för att lösa problemet är inte rätt. Och det tänker jag inte acceptera! De har ett ansvar för sina kunder om inte annat ligger det i deras intresse att sälja bra produkter till sina kunder för att upprätthålla ett gott rykte och därigenom ha en lönsam verksamhet.

Så, nu har jag varit i kontakt med appel, och de säger att serviceverkstaden borde ha kontaktat dem för att på så sätt få svar om sprickan i chassit är en skada som jag har åskadat själv, vilket inte är fallet, eller om det är ett konstruktionsfel i plasten på datorn. Så jag ringde upp återförsäljaren och framförde detta och det verkade inte som att de visste att chatten som de har tillgång till i de fall de behöver kommunicera med appel skall användas till just detta, och notera att detta är en butik som endast säljer appelprodukter…. *suck*. Han skulle i alla fall kontakta dem och därefter kontakta oss igen. Blir så trött på sånt här, dem borde väl ändå ha rutiner för att sköta den här typen av ärenden, det är fan inte min uppgift som konsument att ringa upp dem och säga till dem hur de ska sköta sitt jobb!!!

Well well, antar att det blir en form av uppföljning på det här ärendet, men det jag kan säga är att jag tänker bråka med dem tills jag har en HEL och fullt fungerande dator i min hand, något annat skall man inte acceptera när man köpt en dator för över 10 000 kr och datorn bara är 7 månader gammal!

You can leave a response, or trackback from your own site.